Kurs nauki jazdy na skrzyni manualnej czy automatycznej?

Zacznę może od słów, które padały z ust naszych kursantów: „Koledzy w klasie mówią, że jeżeli mam prawo jazdy na automat (automatyczną skrzynię biegów) to tak jakbym nie miała prawo jazdy.”, „Przecież jak zrobię na automat to nie będę mógł jeździć manualem”, „Nie czuje się samochodu”

To jak to właściwie jest?

Od początku. Sprawa podstawowa jest taka, że już od lat wielu, można było przeprowadzać szkolenie na pojeździe z automatyczną skrzynią biegów i na takim pojeździe zdawało się też egzamin. Nie była to często wybierana opcja wśród osób szkolonych, ponieważ samochody nazywane potocznie automatami nie były aż tak rozpowszechnione wśród kierowców. Sytuacja się już dynamicznie zmienia ale o tym za chwilę.

Osoba po zdanym egzaminie ma na blankiecie prawa jazdy wpisany dodatkowy kod ograniczeń (kod 78) i… tyle. Prowadzenie pojazdu ze skrzynią manualną jest traktowane jako poruszanie się pojazdem bez uprawnień. Od 1 stycznia 2022 roku każdą sprawą jazdy samochodem bez prawa jazdy musi zająć się sąd. Maksymalna zasądzona grzywna może wynieść aż 30 000 zł. Warto? Raczej nie…

Kto zdaje na automat?

Dawniej najczęściej były to osoby z jakimś problemem zdrowotnym który ograniczał możliwość prowadzenia pojazdu ze skrzynią manualną. Później do osób które decydowały się na to szkolenie dołączyły kobiety których mąż nie „dopuszczał” do kierownicy a po jego śmierci „wozidło” stoi na podwórku i rdzewieje. W tym momencie nie idzie już jednoznacznie określić grupy osób która przystępuje do tego typu szkolenia. Coraz częściej decydują się na „automat” osoby które w mojej ocenie nie miałyby żadnych problemów z opanowaniem mechanizmu skrzyni manualnej. A jednak….

Plusy i minusy skrzyni manualnej

Samochody ze skrzynią manualną na pewno są tańsze. Tańsze w zakupie i sama skrzynia biegów o ile doszłoby do jakiejś awarii jest tańsza. Jeżeli chodzi o zapędy sportowe to te pojazdy są też lżejsze – ale to raczej informacja która dla przeciętnego kierowcy za dużo znaczenia nie ma. Samochody ze skrzynią manualną palą mniej w porównaniu do starszych pojazdów wyposażonych w klasyczną hydrauliczną skrzynię biegów. Łatwiej spalić gumę, zwłaszcza gdy moc silnika jest mniejsza 😛 i chyba to tyle plusów.

Z minusów to… auto z manualną skrzynią czasem gaśnie zwłaszcza na początku przygody z autem. Po puszczeniu hamulca na wzniesieniu potrafi zjechać do tyłu. Ile? Zależy od koordynacji i wyczucia pojazdu. Od tego czy umiemy korzystać z hamulca pomocniczego czy nie, oraz od tego czy mamy asystenta ruszania na wzniesieniu i czy umiemy z nim współdziałać. Kolejny minus to to że te biegi jednak trzeba zmieniać i to cały czas. Oczywiście po kilku tysiącach zmian biegów koduje się to w pamięci mięśniowej i wykonuje się to automatycznie. Można się do tego przyzwyczaić. Zaznaczę, że skupiam się raczej na aspektach dotyczących poruszania się pojazdem w ruchu miejskim, codziennym użytkowaniem pojazdu bez zapędów sportowych, offroadowych itp.

Plusy i minusy skrzyni automatycznej

Niewątpliwym plusem jest brak sprzęgła. Można powiedzieć, że ilość ruchów które należy wykonywać podczas jazdy jest mocno ograniczona w porównaniu do skrzyni manualnej. Ręce możemy trzymać dłużej na kole kierownicy co może znacznie wpłynąć na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Nie gaśnie! Nie stacza się ze wzniesienia (chyba że mamy skrzynie zautomatyzowaną a nie automatyczną). Potrafi palić mniej niż samochód ze skrzynią manualną. W skrzyniach dwusprzęgłowych zmiana biegu przeprowadzana jest szybciej niż mógłby to zrobić kierowca.

Minusy? Cena – jeszcze wyższa niż skrzyni manualnej choć różnice już nie są tak znaczne. Polecam sprawdzić w katalogach lub ogłoszeniach aut używanych. Niektórzy uważają, że nuda. Koszty naprawy skrzyń automatycznych są znacznie wyższe niż manualnej.

Moje zdanie na temat wyboru skrzyni biegów

Nigdy nie oceniam wyboru danej skrzyni. Często proponuje spróbować danej rzeczy zanim ktoś zacznie powielać słowa zasłyszane od znajomych. Osobiście do celów prywatnych raczej „manuala” nie kupię. Trochę biegów w życiu poprzerzucałem i dla mnie o wiele większy komfort zapewnia skrzynia automatyczna. Jak już wielu Was słyszało, czytało, od 2035 roku będzie obowiązywał na terenie Unii Europejskiej zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikiem spalinowym. Sprzedawane będą pojazdy elektryczne w których występują automatyczna skrzynia biegów. Tendencje cenowe im bliżej będziemy tej daty mogą się zmienić na korzyść skrzyni automatycznej. Wszystko wskazuje na to, że samochody ze skrzynią manualną zostaną wyparte z rynku. Za ile lat to nastąpi, ciężko powiedzieć ale koncerny samochodowe z czasem przestaną rozwijać technologie związane ze budową skrzyni manualnych a zaczną rozwijać technologie pojazdów elektrycznych,

Przy wyborze szkolenia trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw. Prawo jazdy na manual na ten moment jest bardziej uniwersalne. Może się przydać w pracy w przypadku konieczności poruszania się pojazdem służbowym, ponieważ nie wszystkie firmy posiadają we flotach pojazdy ze skrzynią automatyczną. Z drugiej strony nie każdy ma w życiu okazje prowadzić pojazdy inne niż swój własny. Automat to przede wszystkim komfort – zwłaszcza psychiczny, podczas szkolenia. Można skupić się głównie na postrzeganiu drogi i jej otoczenia.

Warto też wiedzieć, że po zrobieniu kursu na automatycznej skrzyni, gdy najdzie kogoś ochota na poszerzenie swoich umiejętności w zakresie prowadzenia pojazdów, nie ma obowiązku robienia kursu od nowa. W sumie to wystarczy zapisać się na egzamin państwowy na pojeździe z manualną skrzynią i go zadać. Dojdzie nam opłata za egzamin ( na dzień dzisiejszy 200 zł) oraz opłata za wydanie nowego blankietu prawa jazdy (na ten moment 100,50 zł) i jakoś trzeba sie nauczyć manualnej skrzyni ( 0zł u wujka na placu lub od 100 zł za godzinę szkolenia dodatkowego – ilość godzin zależna od osoby)

Więc jaką skrzynię wybierasz?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij post