Nikt, kto zdaje na prawo jazdy, nie chce usłyszeć w trakcie jazdy, iż egzamin został wstrzymany i zakończony wynikiem negatywnym. Niestety słowa te usłyszeć może niemalże połowa osób, które zdecydowały się na przystąpienie do formalnego egzaminu na prawo jazdy. Potwierdzić to mogą przede wszystkim publicznie dostępne statystyki zdawalności. Warto zwrócić jednak uwagę, iż już na etapie teoretycznych zajęć w szkole jazdy często usłyszeć można wiele ciekawych anegdot dotyczących tego, jak bardzo surowi są lokalni egzaminatorzy. Mając na uwadze, iż egzamin na prawo jazdy jest dosyć stresującą sytuacją, łatwo zrozumieć można, dlaczego tak wiele osób wykłada się na głupich błędach. Jakie pomyłki zakończą egzamin natychmiast? Gdzie dostępne są statystyki zdawalności egzaminów? Jakie zadania trzeba zaliczyć na placu manewrowym? Kiedy warto zainwestować w dodatkowe lekcje jazdy? Czy na egzamin praktyczny i teoretyczny można zapisać się online? Na wszystkie te i wiele innych pytań odpowiadamy poniżej.
Gdzie publikowane są statystyki zdawalności egzaminów na prawo jazdy?
Statystyki zdawalności egzaminów na prawo jazdy są co roku publikowane na stronach Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD). Z dostępnych online zestawień można dowiedzieć się, chociażby, jak wiele egzaminów praktycznych i teoretycznych dla danej kategorii pojazdów zakończono wynikiem pozytywnym. W poznańskim WORD-zie w 2021 egzaminy teoretyczne zaliczone zostały w około 60% przypadków, natomiast praktyczne w zaledwie 40%. Interesujące mogą być tu także dane dotyczące tego, na jakim etapie egzamin praktyczny zakończył się negatywnie. W przypadku najczęściej wybieranej kategorii B wygląda to dosyć podobnie, ale przy wszystkich pozostałych najbardziej problematyczny jest zdecydowanie plac manewrowy.
Czy na egzamin na prawo jazdy można zapisać się online?
Na każdy egzamin na prawo jazdy z wyjątkiem tych, które miałyby odbywać się w Łomży, można zapisać się online przy pomocy serwisu info-car. Zaprojektowany przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych portal ułatwia wszystkie kwestie związane z wydawaniem dokumentów takich jak prawo jazdy, dowód rejestracyjny, tachograf czy karta ADR. Żeby zapisać się stacjonarnie na egzamin na prawo jazdy trzeba mieć ze sobą dowód osobisty, numer PKK (Profil Kandydata na Kierowcę), orzeczenie lekarskie, odpowiednio sformatowane zdjęcie i potwierdzenie ukończenie kursu w szkole jazdy.
Plac manewrowy – jakie zadania trzeba zaliczyć?
Plac manewrowy to miejsce, w którym zawsze zaczyna się każdy egzamin na prawo jazdy. Przed przystąpieniem do jazdy trzeba jednak wykonać jeszcze kilka obligatoryjnych zadań. Egzaminator weryfikuje zawsze w pierwszej kolejności wiedzę dotycząca stanu technicznego pojazdu. Przy pomocy urządzenia komputerowego losowane są dwa elementy, które należy wskazać, opisać i zweryfikować. Jeżeli egzamin zakończył się negatywnie na tym etapie, to znaczy to, iż osoba przystępująca do egzaminu nie poradziła sobie ze sprawdzaniem poziomu płynów lub działania świateł albo sygnału dźwiękowego. Aby zaliczyć ten etap, trzeba wiedzieć, gdzie znajdują się:
- zbiorniki oleju silnikowego, płynu hamulcowego, płynu do spryskiwaczy i płynu chłodzącego;
- światła awaryjne, pozycyjne, postojowe, kierunkowe, drogowe, przeciwmgłowe tylne, hamowania „STOP” oraz cofania.
Warto przypomnieć tu, iż sprawdzając działanie świateł zewnętrznych (np. hamowania „STOP”) należy poprosić o pomoc egzaminatora. Przed przystąpieniem właściwych manewrów na placu wypada się jeszcze przygotować do jazdy. Jeśli siedzenie i lusterka znajdują się w odpowiedniej pozycji bez konieczności regulacji, trzeba to jasno zasygnalizować egzaminatorowi. Nie mówiąc nic i nie podejmując próby zmiany pozycji, należy się liczyć z tym z wysokim ryzykiem przerwania egzaminu. Niezwykle istotne jest także to, aby przed uruchomieniem silnika zapiąć pasy i upewnić się, czy wszystkie drzwi są prawidłowo zamknięte. Nie można zapomnieć też o konieczności uruchomienia odpowiednich świateł. Niejeden oblany egzamin na prawo jazdy zakończył się negatywnie ze względu na błędy popełnione w trakcie wykonywania manewrów stosownych do kategorii. W przypadku samochodów osobowych (prawo jazdy kat. B) osoby egzaminowane muszą zaliczyć jazdę tyłem i przodem po łuku oraz ruszanie na wzniesieniu.
Czy warto zapisać się na dodatkowe lekcje jazdy, jeśli egzamin zakończył się negatywnie?
Jeśli pierwszy egzamin został wstrzymany i zakończony negatywnie, to niestety trzeba go będzie wcześniej bądź później powtórzyć. Nauka po oblanym egzaminie to świetny sposób na zredukowanie stresu, który pojawić może się przy następnych podejściach. Mając na uwadze, iż każda próba zakończyć może się negatywnie nie z winy kierowcy łatwo ocenić można, w jakim stopniu uzupełniająca nauka po oblanym egzaminie jest w stanie pomóc. Inwestując w dodatkowe lekcje jazdy przed kolejnym podejściem, można łatwo zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Zdecydowanie lepiej nie czekać kilku tygodni na kolejny termin bez żadnych ćwiczeń.
Jakie błędy zakończą egzamin na prawo jazdy w trybie natychmiastowym?
Niestosujący się do obowiązujących przepisów ruchu piesi i rowerzyści mogą niestety bardzo łatwo przyczynić się do zakończenia egzaminu. Przykładem może być tu choćby sytuacja, w której ktoś stojący przy przejściu dla pieszych stara się coś zasygnalizować poprzez gestykulowanie. Pierwszeństwo przejazdu na drogach jest precyzyjnie zdefiniowane w kodeksie drogowym. Nawet jeżeli ktoś na chodniku próbuje pokazać, iż nie zamierza korzystać z przysługującego mu pierwszeństwa, to trzeba liczyć się z tym, iż egzaminator może zinterpretować to zupełnie inaczej. Wymuszone pierwszeństwo przejazdu automatycznie zakończy egzamin wynikiem negatywnym. Z tego też powodu wielu kursantów stara zapisać się na egzamin w godzinach, w których piesi i rowerzyści są mniej aktywni. Podczas egzaminu warto zachować szczególną ostrożność podczas każdej zmiany pasa ruchu. Nieprzemyślane zachowania pozostałych uczestników ruchu mogą łatwo wytracić każdego kierowcę z równowagi. Niezasygnalizowana i nieuzasadniona w żaden sposób zmiany pasa ruchu to jeden z najczęściej popełnianych błędów.